Hi, How Can We Help You?
آوریل 11, 0779

ده گام تا اخذ ویزای تحصیلی

متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی به دانشگاه‌های مختلف در آغاز راه در سردرگرمی بسیاری به سر می‌برند. این افراد نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند و چه مسیری پیش رو دارند. حتی مدارک لازم و هزینه‌هایی که باید از ابتدا متقبل شوند، برایشان واضح نیست. مؤسسه آرمان من در مقاله حاضر اطلاعات لازم برای اخذ ویزای دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر دنیا را شرح می‌دهد.

ده گام تا گرفتن ویزای تحصیلی

 فکر گرفتن ویزای تحصیلی وقتی به ذهن متقاضیان می‌رسد که تصمیم به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های بین المللی را گرفته باشند. بنابراین در گام اول مهم است که کشور مورد نظر را انتخاب کنند.

عوامل مؤثر در انتخاب کشور

انتخاب کشور برای اخذ ویزا

قوانین کشور مقصد: بررسی قوانین کشوری که دانشگاه مقصد در آن واقع شده است الزامی است. زیرا همین قوانین در امکان تحقق اهداف کاری، تخمین هزینه‌های زندگی و ترسیم آیندۀ خوب نقش بسزایی دارند.
آینده شغلی: با توجه به تلاش برای اخذ ویزای اقامت دائم بعد از اتمام تحصیل حتماً باید شرایط کاریابی و زندگی را بررسی کرد. در ضمن تخمین هزینه‌های زندگی الزامی است. دقت کنید دانشگاه باید در کشوری واقع شده باشد که امکان تحقق اهداف آینده را به دانشجویان بدهد.
فاصله از کشور مبدا: نکته‌ای که متقاضیان نباید از نظر دور کنند، فاصله بین کشور خود و کشور مقصد است. مسافت در مدت زمان پرواز در هزینۀ آن اثر دارد. در ضمن تعداد سفرها در طی سال می‌تواند متأثر از مسافت تا کشور مقصد باشد. بنابراین مسافت سبک زندگی را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
شرایط اقلیمی و آب و هوایی: با توجه به کشور مورد نظر متقاضی، شرایط آب و هوایی متغیر است. کانادا در منطقۀ سردسیری قرار دارد. سرما و بارش زیاد برف برای خیلی از دانشجویان قابل تحمل نیست. از سوی دیگر کشورهایی که در محدودۀ مدیترانه هستند همچون فرانسه، اسپانیا و ایتالیا دمای معتدل‌تری دارند. دانشجویان هم تلاش بیشتری برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کشورهای پیرامون مدیترانه دارند.
گرفتن ویزای تحصیلی به همین‌جا ختم نمی‌شود. گام دوم که به آن خواهیم پرداخت انتخاب رشته است.

1- نقش انتخاب رشته در اخذ ویزای تحصیلی

انتخاب رشته اخذ ویزای تحصیلیبعد از انتخاب دانشگاه نوبت به انتخاب رشته می‌رسد. در این مرحله هم توجه به چند عامل بسیار مهم است.
مدارک تحصیلی: رشته‌ای که متقاضی درآن تحصیل کرده، مهم است. زیرا در بیشتر مواقع سوابق تحصیلی و رزومۀ متقاضیان بر مبنای آن شکل می‌گیرد.
رزومه و سوابق پژوهشی: متقاضیان مخصوصاً در مقطع تحصیلات تکمیلی به تأییدیه استاد نیاز دارند. سوابق پژوهشی، جوایز و اختراعات و سوابق کاری در انتخاب رشته مؤثر است.
آینده کاری دانشجویان: بسیاری از دانشجویان تلاش می‌کنند که بعد از اتمام تحصیل، اقامت دائم بگیرند. بنابراین آیندۀ کاری رشتۀ تحصیلی منتخب، فرصت‌های شغلی و میزان درآمد آن از مهمترین نکات در انتخاب رشته است. برای مثال در ایالت آلبرتای کانادا منابع نفت و گاز به وفور یافت می‌شود. متقاضیان مهندس پتروشیمی و شیمی این امکان را دارند که بعد از اتمام تحصیل در دانشگاه‌های ایالت آلبرتا جذب بازار کار مرتبط با رشته خود بشوند.
اگر شما هم در انتخاب رشته تحصیلی در کشور مقصد سؤال‌های مخلف دارید، مشاوران خبرۀ مؤسسه آرمان پرشین خاورمیانه من می‌توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

2- نقش دانشگاه انتخابی در اخذ ویزای تحصیلی

انتخاب دانشگاه اخذ ویزای تحصیلی

برای انتخاب دانشگاه مقصد مهم است که بدانید که می‌خواهید در چه قاره و کشوری تحصیل کنید. زیرا در هر کشور قوانین سیاسی، اقتصادی و اصول فرهنگی در نظام آموزشی دخالت می‌کند. حتی در کشورهای وسیع همچون کانادا ضوابط ایالت‌های انگلیسی زبان با ایالت‌های فرانسه زبان مانند کبک و اونتاریو تفاوت‌های غیر قابل انکاری دارد. در ضمن دانشجویانی که بعد از اتمام تحصیل قصد پیدا کردن کار و تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم دارند نکاتی دیگر را باید در نظر داشته باشند. بنابراین لازم است که ابتدا کشور مورد نظر را انتخاب کنیم.

 شرایط دانشگاه در اخذ ویزای تحصیلی

مدارک اخذ ویزای تحصیلی

در انتخاب دانشگاه در کشور یا کشورهای مورد نظر عوامل مختلفی نقش دارند. متقاضیان باید بدانند که دانشگاه چه شرایطی برای اعطای پذیرش تحصیلی تصویب کرده‌اند.
استانداردهای آموزشی برای مهاجرت تحصیلی: هر دانشگاه تقویم و ضوابط آموزشی خاص خود را اجرا می‌کند. این نکته مهم است که متقاضی قادر به هماهنگ شدن و پیروی از این استانداردها باشد.
موقعیت مکانی دانشگاه در هر کشور: شاید بسیاری از متقاضیان این نکته را نادیده بگیرند. اما موقعیت مکانی هر دانشگاه بر ارزشمندی آن مؤثر است. چنانکه این ویژگی امکان ارتباط محکم‌‌تر آموزش با صنعت، اقتصاد و منابع پژوهشی را رقم می‌زند.

علاوه بر موارد فوق زبان آموزش واحدهای درسی دانشگاه و مهارت‌هایی که توانایی در آن‌ها الزامی است دو نکتۀ مهم است. علاوه بر این آداب و رسوم حاکم در آن کشور نباید نادیده گرفته شود. برای مثال یکی از دلایل محبوبیت دانشگاه‌های انگلستان کم بودن تضادهای فرهنگی و مذهبی میان مهاجران و سایر شهروندان است.
متقاضیانی که قصد بازگشت به کشور خود بعد از اتمام تحصیل را دارند، باید دانشگاهی را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کنند که مورد تأیید وزارت علوم قرار دارد. این نکته در کاریابی بعد از تحصیل بسیار مفید خواهد بود.
مشاوران مجرب مؤسسه آرمان من آمادگی پاسخ به سؤال‌های شما در زمینۀ انتخاب کشور برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی دارند.

4- نقش رتبه دانشگاه در اخذ ویزای تحصیلی

رتبۀ دانشگاه در رقابت جهانی ریسک‌های احتمالی در اخذ ویزای تحصیلی را شکل می‌دهد. محبوبیت دانشگاه‌های با رتبه‌های بالا رقابت میان متقاضیان را افزایش داده است. حتی تبصره‌های دریافت پذیرش تحصیلی شانس دریافت پذیرش را تغییر می‌دهند. بنابراین بهتر است دانشگاهی انتخاب شود که شانس قبولی بالایی داشته باشد.

5- تأثیر هزینه تحصیل در اخذ ویزای تحصیلی

هزینه در اخذ ویزای تحصیلی

توجه به هماهنگی نسبی وضعیت مالی دانشجویان و هزینه‌های زندگی نکتۀ بسیار مهمی است. البته دانشگاه‌ها همیشه بورسیه‌های تحصیلی و گرنت‌های متعددی را به دانشجویان بین‌المللی اختصاص می‌دهند. با این حال باید حتماً هزینه‌های زندگی در هر کشور را تخمین زد. مثلاً در کشورهای مختلف مانند انگلستان، آمریکا و کانادا، هزینه‌های زندگی نسبت به کشورهای اروپایی بالاتر است. بنابراین دانشجویان باید دنبال راه‌های کسب درآمد نیز باشند. داشتن منبع درآمد در هنگام تحصیل آرامش زندگی را بیشتر می‌کند. برای مثال دانشگاه کانادا وست (UCW) برای تحصیل به پشتوانۀ مالی بالایی نیاز دارد. به همین دلیل احتمال رد شدن تعداد بسیاری از متقاضیان به 100 درصد می‌رسد.

6- اهمیت کیفیت انگیزه‌نامه (SOP) و اخذ ویزای تحصیلی
نگارش انگیزه نامه برای اخذ ویزا

کیفیت نگارش انگیزه‌نامه (SOP) می‌تواند سرنوشت متقاضیان را تغییر دهد. این متن با داشتن سه بخش اصلی، انگیزه دانشجو برای مهاجرت تحصیلی را ذکر می‌کند.
در بخش اول توصیفی از دانشجو است. شخصیت او توصیف می‌شود. پیشینه، مهارت‌ها و دستاوردهای علمی که اهداف شما را شکل داده‌اند.
در بخش دوم از انگیزه‌ای که برای آینده وجود دارد نوشته می‌شود. برای مثال خانواده، تجربیات زندگی و تحصیلات متقاضیان می‌تواند در شکل‌گیری هدف و رسالت زندگی تأثیرداشته باشد. بنابراین دلایل شکل‌گیری آن ذکر می‌شود.
بخش سوم هم باید پاسخ‌گوی سؤال دیگری می‌باشد. چرا تحصیل در کشوری دیگر را به تحصیل در کشور خود ترجیح می‌دهند؟ در واقع دلایل منطقی و محکمی برای انتخاب کشور، شهر و دانشگاهی که نامه پذیرش آن را دارند باید ذکر شود.
نگارش درست و اصولی انگیزه نامه (SOP) در اخذ ویزای تحصیلی اثر بسیاری دارد. خیلی مهم است که متن SOP با نگرش انگلیسی نوشته شود. نوشتن متن فارسی و ترجمۀ آن به انگلیسی نیز درک محتوا را برای آفیسر ویزا دشوار می‌کند. بنابراین باید انگیزه‌نامه را دقیق نوشت و بارها تصحیح کرد. چند بار ویرایش SOP و ارائۀ بهترین نسخه آن شانس متقاضی برای اخذ ویزا را  بالا می‌برد.
در صورتی که برای نگارش و ویرایش انگیزه‌نامه راهنمایی لازم دارید، مشاوران مؤسسه آرمان من می‌توانند شما را راهنمایی کنند.

7- مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی

اخذ پذیرش تحصیلی

متقاضیان برای ثبت درخواست پذیرش خود در دانشگاه به مدارک مشخصی نیاز دارند. این مدارک موارد زیر است:
1-   ترجمۀ رسمی مدارک تحصیلی. مدارک شامل دانشنامه و ریزنمرات است.
2-   انگیزه‌نامه ( SOP): نامه‌ای که بعد از معرفی دانشجو به دلایل ادامه تحصیل او پرداخته می‌شود. در ضمن ذکر علت انتخاب کشوری دیگر برای تحصیل و آینده ترسیم شده هم مهم است.
3-   توصیه‌نامه‌ (Recommendation Letter) : عموماً دو توصیه‌نامه لازم است. اساتیدی که متقاضی را خوب می‌شناسند، آماده می‌کنند.
4-   نمونه کارهای پژوهشی: معیاری برای سنجش پژوهشی متقاضیان پذیرش تحصیلی است.

8- مدارک لازم برای ثبت درخواست ویزای تحصیلی

مدارک برای ویزای تحصیلی

این در حالی است که برای ثبت درخواست ویزای تحصیلی در سایت مهاجرتی کشور مقصد باید مدارک دیگری فراهم کرد. از جمله موارد زیر:
1-  مدارک هویتی که شناسنامه و پاسپورت هستند.
2-  فرم درخواست ویزای کشور مربوطه
3-  گردش حساب بانکی در مدت زمان مشخص
4-   تأییدیه سلامت
5-   اطلاعات شخصی اعضای خانواده
6-  عکس
7-  انگیزه نامه (SOP)
شما عزیزان می‌توانید با مشاوران خبرۀ مؤسسه آرمان من مکاتبه و سؤال‌های خود دربارۀ اخذ پذیرش تحصیلی و مدارک مورد نیاز را دریافت کنید.

9- هزینه‌های مرتبط با اخذ ویزای تحصیلی

متقاضیان باید در پروسۀ اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی هزینه‌هایی را قبول کنند. که با توجه به واحد پول هر کشور فرق می‌کند. این هزینه‌ها شامل:

هزینه ترجمه رسمی مدارک تحصیلی
هزینه درخواست پذیرش (Application fee): این هزینه را برخی دانشگاه‌ها مانند انگلستان دریافت نمی‌کنند. کشورهایی مانند آمریکا، استرالیا و کانادا برای بررسی درخواست پذیرش دانشجو دریافت می‌کنند. تعدادی از دانشگاه‌های اروپایی هم چنین هزینه‌ای از دانشجو می‌گیرند. برای مثال:

  •  اپلیکیشن فی در کانادا: بین 45 تا 200 دلار کانادا
  • اپلیکیشن فی در آمریکا: در حداکثر 90 دلار آمریکا
  • اپلیکشن فی در استرالیا: بین 50 تا 100 دلار استرالیا
  • اپلیکیشن فی در ایتالیا: در حدود 30 یورو
  • اپلیکیشن  فی در سوئد:  در حدود 900 کرون
  • اپلیکیشن فی در هلند: بین 50 تا 100 یورو

شهریه تحصیلی مربوط به هر رشته (Tuition Fee) : شهریۀ دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف نیز متفاوت است. در مقاطع مختلف تحصیلی این مقدار بسته به مدت زمان تحصیل، رشته و امکانات لازم برای سپری کردن آن متفاوت است. در ضمن قوانین اجرایی در هر دانشگاه می‌تواند تبصره‌های متنوعی داشته باشد. مثلاً بعضی دانشگاه‌های کانادایی پرداخت شهریه کامل سال اول را برای برخی ملیت‌ها از جمله ایرانیان اجباری کرده‌اند. از طرفی در برخی دانشگاه‌های اروپایی مانند نوروژ شهریه‌ای از دانشجو نمی‌گیرند.

10- شهریه تحصیلی در دانشگاه‌های مختلف
هزینه های اپلیکیشن فی برای مهاجرت تحصیلی

  • انگلستان: هزینه دانشجویان در دانشگاه‌های انگلستان در حدود سالیانه 5000 تا 30000 پوند است
  • کانادا: دانشجویان در کانادا به طور میانگین هزینه‌‌ای در حدود 5500 تا 30000 دلارکانادا برای کارشناسی دارند. برای مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز بین 1075 تا 65000 دلار کانادا است.
  • آمریکا: هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا به طور میانگین سالیانه 58.500 دلار است
  • استرالیا: میانگین هزینه سالیانه دانشجویان بین 10000 تا 50000 دلار است
  • سوئد: با اینکه دوره دکتری رایگان است، مقاطع دیگر به طور میانگین 7500 تا 25500 یورو است

هزینه‌های دیگر برای اخذ ویزای تحصیلی
هزینه‌های اخذ ویزای تحصیلی

هزینه Deposit هزینه‌ای که به دانشگاه پرداخت می‌کنید تا دانشگاه از نظر قطعی شما مطمئن شود. این مبلغ برای بعضی دانشگاه‌ها برگشت‌پذیر (Refundable) است. در واقع دانشگاه در ترم‌های بعدی کل آن برگشت می‌دهد. هرچند برای برخی دانشگاه‌ها هم قابل برگشت نیست.
بعد از دریافت نامه پذیرش از سمت دانشگاه، نوبت به مرحله آخر می‌رسد. مرحلۀ اخذ ویزای تحصیلی است. برای انجام کارهایی مانند ارائۀ مدراک و انگشت‌نگاری به هر سفارت باید مبلغی پرداخت شود. این مبلغ برای سفارتخانه‌های مختلف متفاوت است. کافی است در سایت هر سفارتخانه وارد شوید تا از این هزینه جویا گردید. برای مثال برای کانادا این هزینه 400 دلار کانادا و برای ایتالیا 70 یورو است. در صورتی که کشور مورد نظر در ایران سفارتخانه نداشته باشد، علاوه بر هزینه کارهای سفارتخانه باید هزینۀ رفت و آمد به کشور همسایه مانند ارمنستان، ترکیه یا دبی نیز پرداخت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">html</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*