20 خرداد 1401

هزینه تحصیل در روسیه به تومان 2022

برای کسانی که تصمیم به تحصیل در خارج از کشور را دارند یکی از نکات مهم در انتخاب دانشگاه ، شهریه دانشگاه است. برای مهاجرت تحصیلی ، تحصیل در روسیه گزینه بسیار مناسبی است. قیمت دانشگاه های روسیه از دیگر کشورهای اروپایی پایین تر است. کیفت بالای بعضی از دانشگاه های روسیه به همراه قیمت مناسب زندگی و تحصیل در این کشور باعث شده است که این کشور در مقام اول مهاجرت تحصیلی برای ایرانیان قرار گیرد. هزینه تحصیل در روسیه بسیار مناسب است. البته هزینه تحصیل بسته به دانشگاه مورد نظر ، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی متفاوت می باشد. قیمت دانشگاه در روسیه ، شرایط تحصیل پزشکی در روسیه ، شهریه خوابگاه در روسیه و در کل شرایط تحصیل در روسیه رو با هم بررسی می کنیم.

 

انتخاب دانشگاه پزشکی در روسیه

رشته پزشکی و دندان پزشکی مقام اول را در بین رشته هایی دارد که ایرانیان برای ادامه تحصیل به روسیه انتخاب می کنند. افرادی که برای تحصیل پزشکی به روسیه مهاجرت می کنند را می توان به سه دسته تقسیم کرد. کسانی که تصمیم دارند بعد از ادامه تحصیل به ایران باز گردند. کسانی که تصمیم دارند برای همیشه به روسیه مهاجرت کنند و اقامت روسیه را بگیرند. و کسانی که تصمیم به مهاجرت به کشور دیگری را دارند و این کشور را به عنوان یک سکوی پرش یا واسطه برای رفتن راحت تر به کشورهای حوزه شینگن انتخاب می کنند. با توجه به تصمیم آینده شما انتخاب دانشگاه متفاوت است.

اگر تصمیم به بازگشت به ایران را دارید بهتر است دانشگاهی را انتخاب کنید که در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار داشته باشد. اما اگر تصمیم به مهاجرت دایم از ایران را دارید بهتر است دانشگاهی را انتخاب کنید که در رنکینگ های جهانی جایگاه مناسبی داشته باشد. لیست دانشگاه های معتبر را می توانید در این قسمت مشاهده نمایید.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در روسیه 2022 – 2023

دانشگاه لومونسف مسکو 

 

دانشگاه رودن مسکو 

 

دانشگاه سماشکو مسکو

 

دانشگاه پیراگوف مسکو

 

دانشگاه ملی سن پترزبورگ

 

دانشگاه پاولوف سن پترزبورگ 

 

دانشگاه فدرال کازان

 

دانشگاه نووسیبیرسک 

 

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه به تومان 2022

همانطور که اشاره شد شهریه پزشکی در دانشگاه های مختلف روسیه متفاوت است. قیمت دانشگاه پزشکی در روسیه معمولا بالاتر از بعضی رشته های دیگر است. قیمت دانشگاه دندانپزشکی در روسیه با رشته پزشکی تفاوت چندانی ندارد. به طور کلی می توان گفت که در دانشگاه هایی که مورد تایید وزرات بهداشت ایران قرار دارند هزینه تحصیل در رشته پزشکی در روسیه بین ۵ تا ۷ هزار دلار در سال است. شرایط تحصیل دندانپزشکی در روسیه تقریبا شبیه به پزشکی است. هزینه تحصیل در رشته دندان پزشکی در روسیه بین ۶ تا ۸ هزار دلار در سال است. دوره تحصیل پزشکی در روسیه و همچنین داروسازی در روسیه ۶ سال می باشد. و دوره کامل دندانپزشکی در روسیه ۵ سال است. دوره های تخصصی پزشکی و دندان پزشکی در روسیه بین ۲ تا ۳ سال است.

 

شهریه پزشکی دانشگاه های مورد تایید ایران در روسیه سال 2022 – 2023

 

دانشگاه شهریه به روبل شهریه به تومان
لومونسف مسکو ۵۱۱۰۰۰ ۱۸۴ میلیون
رودن مسکو روسی ۷۹۰۰ یورو ۲۵۰ میلیون
رودن مسکو انگلیسی ۸۸۰۰ یورو ۲۸۵ میلیون
پیراگف مسکو روسی ۴۴۰۰۰۰ ۱۵۹ میلیون
پیراگف انگلیسی ۴۴۰۰۰۰ ۱۵۹ میلیون
ملی سن پترزبورگ ۳۲۸۰۰۰ ۱۱۸ میلیون
پاولوف روسی ۲۹۰۰۰۰ ۱۰۴ میلیون
پاولوف انگلیسی ۳۷۰۰۰۰ ۱۳۳ میلیون
فدرال کازان روسی ۲۳۷۰۰۰ ۸۵ میلیون
کازان انگلیسی ۳۸۰۰۰۰ ۱۳۷ میلیون
نووسیبیرسک ۶۵۰۰ دلار ۲۱۰ میلیون
با توجه به نرخ هر روبل ۳۶۰ تومان

ثبت نام پادفک – شهریه پادفک

باید یک دوره پادفک زبان روسی را در یکی از دانشگاه های روسیه بگذرانید. در مورد هزینه و شرایط تحصیل پادفک در روسیه می توانید به این بخش مراجعه کنید. تحصیل در دانشگاه های معتبر روسیه که خارج از لیست وزارت بهداشت ایران هستند نیز شهریه در رشته پزشکی و دندان پزشکی بین ۵ تا ۷ هزار دلار است. اما در بعضی دانشگاه هایی که در رنکینگ های جهانی جایگاه خوبی ندارند شهریه کمتر و حدود ۴ هزار دلار در سال است. به طول کلی هزینه تحصیل در مسکو گرانتر از هزینه تحصیل در سن پترزبورگ و هزینه تحصیل در نووسیبیرسک است. چون اولا هزینه زندگی در مسکو بالاتر از هزینه زندگی در سن پترزبورگ است و هم شهریه دانشگاه های مسکو بیشتر از شهریه دانشگاه های سن پترزبورگ و شهریه دانشگاه های نووسیبیرسک و شهرهای دیگر است.

ثبت نام پادفک و شهریه پادفک به تومان 2022

نام دانشگاه شهریه به روبل شهریه به دلار شهریه به تومان
لومونسف 420,000 6,000 150,000,000
سماشکو مسکو 250,000 3,500 88,000,000
شچنوا مسکو 255,000 3,500 88,000,000
نووسیبیرسک 315,000 4,500 112,000,000
پاولوف سن پترزبورگ 150,000 2,200 55,000,000
نرخ دلار ۲۵ هزار تومان

جهت ثبت نام در دانشگاه های روسیه سال 2022 می توانید با مجموعه سفیران اعتماد هیرکانیا تماس بگیرید

 

 

 

هزینه تحصیل در رشته های غیر پزشکی در روسیه

روسیه در بعضی از رشته های تحصیلی جزو بهترین کشورهای جهان برای تحصیل محسوب می شود. در رشته هوا فضا ، نفت و گاز ، کامپیوتر ، مکانیک ، اپتیک ، مهندسی برق ، معماری ، هنر ، سینما ، موسیقی ، معدن ، حقوق ، روابط بین الملل ، اقتصاد ، مدیریت ، هوش مصنوعی و خیلی گرایش های دیگر دانشگاه های روسیه در رتبه بندی های جهانی مانند کیو اس ، شانگهای و تایمز جایگاه مناسبی دارند.

هزینه تحصیل در رشته های غیر پزشکی در روسیه متفاوت است. در دانشگاه های ضعیف حدود ۲ هزار دلار در سال. در دانشگاه های معتبر به طور متوسط حدود ۴ هزار دلار در سال می باشد. طول دوره کارشناسی در روسیه ۴ سال و دوره کارشناسی ارشد ۲ سال می باشد. طول دوره دکترا در روسیه بین ۳ تا ۴ سال است.

 

هزینه زندگی در روسیه

هزینه زندگی نیز در شهرهای مختلف روسیه متفاوت است. شاید بتوان گفت به طور متوسط هزینه زندگی برای یک دانشگاه در شهر مسکو پانصد دلار. هزینه زندگی در شهر سن پترزبورگ سیصد دلار و در شهرهای دیگر حدود دویست دلار است. هزینه اجاره مسکن نیز در شهر مسکو بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار در ماه است. هزینه مسکن در شهر سن پترزبورگ حدود ۴۰۰ دلار و در شهرهای کوچکتر بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار در ماه است.


 

آزمون ورود به دانشگاه های روسیه

همانطور که می دانید در اکثر دانشگاه های روسیه قبل از ورود به دانشگاه و بعد از دوره پادفک آزمون ورودی گرفته می شود. این آزمون توسط هر دانشگاه به طور مستقل برگزار می شود. شما می توانید به طور همزامان در آزمون رورودی دانشگاه های مختلف روسیه شرکت کنید. ازمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی شامل دروس زیست شناسی – شیمی و زبان روسی می شود. نمره قبولی در اکثر دانشگاه ها نمره ۵۰ از ۱۰۰ می باشد.

مدرک A2 زبان روسی چیست ؟

از سال تحصیلی ۲۰۲۱ یکی از شروط تحصیل در روسیه بخصوص به زبان روسی گذراندن دوره A2 و گرفتن مدرک بین المللی زبان روسی است. به طور کلی مدرک زبان روسی برای دانشجویان خارجی به چند سطح تقسیم بندی می شود.

  • سطح مقدماتی که به A1 معروف است
  • سطح پایه زبان روسی یا A2
  • سطح یک زبان روسی B1
  • سطح دو زبان روسی B2
  • سطح سه زبان روسی C1
  • سطح چهار زبان روسی C2

آزمون بین المللی زبان روسی شامل پنج بخش می شود و در صورت قبولی در هر بخش (نمره ۶۵ به بالا) به شما مدرک بین المللی زبان روسی داده می شود. آزمون شامل :

خواندن – نوشتن – دستور زبان روسی – گوش دادن – صحبت کردن

 

دانشگاه های مورد تایید ایران در روسیه

دانشگاه های مورد تایید ایران در روسیه به دو گروه تقسیم می شوند. یکی دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت که برای رشته های حوزه پزشکی (پزشکی – دندانپزشکی – داروسازی) در نظر گرفته شده است. و دیگری لیست مورد تایید وزارت علوم که برای رشته های غیر پزشکی مطرح است. لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران بسیار گسترده است و برای کشور روسیه شامل ۱۳۰ دانشگاه می شود. اما در مورد دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت شرایط فرق می کند و هم تعداد دانشگاه ها محدود است و هم شرایط و قوانین بسیار پیچیده تر. برای آگهی از آخرین تغییرات در آیین نامه وزارت بهداشت می توانید با مشاورین ما تماس گرفته و از آخرین تغییرات مطلع شوید.

طبق بشنامه سال2022 وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران دانشگاه های زیر در کشور روسیه مورد تایید می باشند :

دندانپزشکی دانشگاه سماشکو مسکو

پزشکی و داروسازی دانشگاه لومونسف مسکو

پزشکی – دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه رودن مسکو

پزشکی – دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه پیراگف مسکو

پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه ملی سن پترزبورگ

پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه پاولوف سن پترزبورگ

پزشکی – دندان پزشکی و داروسازی دانشگاه فدرال کازان

پزشکی دانشگاه نووسیبیرسک

 

هزینه تحصیل در روسیه

هزینه تحصیل در دانشگاه های مختلف بسته به رشته و مقطع و زبان تحصیلی متفاوت است. به طور کلی تحصیل در رشته های غیر پزشکی در روسیه بین ۳ تا ۵ هزار دلار در سال و برای رشته های حوزه پزشکی بین ۳ تا ۸ هزار دلار در سال است. البته شهریه در سال معمولا به روبل اعلام می شود و در بعضی سالها شهریه افزایشی حدود ۵ تا ۱۰ درصد دارد.

هزینه زندگی در روسیه

هزینه زندگی در روسیه در شهرهای مختلف متفاوت است. گرانترین شهر روسیه مسکو پایتخت این کشور است . بعد از آن شهر سن پترزبورگ  گرانترین شهر روسیه محسوب می شود. هزینه متوسط دانشجویی در شهر مسکو در ماه حدود ۵ دلار. در شهر سن پترزبورگ حدود ۳۰۰ دلار و در شهرهای دیگر روسیه مثل کازان و نووسبیرسک حدود ۲۰۰ دلار در ماه است.

نحوه ثبت نام دانشگاه های روسیه

مراحل ثبت نام در دانشگاه های روسیه به این صورت است که شما ابتدا اسکن رنگی مدارک تحصیلی خود را تحویل دفتر ما در شهر تهران داده و یا از طریق ایمیل برای ما ارسال می کنید. قرارداد توسط موسسه آماده می شود . مدارک شما توسط ما در روسیه ترجمه و تایید می شود. پذیرش از دانشگاه مورد نظر اخذ می گردد و نامه پذیرش و دعوتنامه جهت گرفتن ویزای تحصیلی ارسال می شود. زمان ورود شما به روسیه نیز همکاران ما در فرودگاه به استقبال شما آمده و شما را در تمام مراحل ثبت نام دانشگاه (ترانسفر فرودگاه – ثبت نام و اسکان در خوابگاه – ثبت نام دانشگاه – آزمایشات پزشکی – بیمه – افتتاح حساب بانکی و …) همراهی می کنند. به مدت ۶ ماه بعد از حضور شما در روسیه نیز مشاورین روس دانش به طور کامل آماده همکاری و همیاری شما در تمام مراحل تحصیل می باشند.

تحصیل غیر پزشکی در روسیه

اکثر متقاضیان به تحصیل در روسیه در رشته های غیر پزشکی شامل : نفت و گاز – اقتصاد – حقوق – هنر – کامپیوتر – هوا فضا می شوند. دوره تحصیل در روسیه در مقطع کارشناسی ۴ سال – در مقطع کارشناسی ارشد ۲ سال و در مقطع دکترا بین ۳ تا چهار سال است. شما در مقطع کارشناسی ارشد در نیم سال دوم از سال دوم تحصیل خود باید پایان نامه آماده کرده و دفاع نمایید. در مقطع دکتر در دو سال اول همزمان با تحصیل ، کارهای مقدماتی پایان نامه خود را انجام می دهید و دو سال پایان تحصیل به طور تمام وقت بر روی پایان نامه خود کار می کنید. در مقاطع کارشناسی – کارشناسی ارشد و دکترا در روسیه امکان تحصیل هم به زبان روسی و هم به زبان انگلیسی وجود دارد.

سوالات متداول هزینه تحصیل در روسیه 2021

هزینه دانشگاه پزشکی در مسکو چقدر است؟

شهریه دانشگاه پزشکی در مسکو در دانشگاه های مورد تایید ایران در دانشگاه های مختلف متفاوت است . مثلا شهریه پزشکی دانشگاه لومونسف حدود ۶ هزار و پانصد دلار در سال. شهریه دانشگاه سماشکو ۷۵۰۰ دلار در سال و شهریه دانشگاه سچنوا ۹ هزار دلار در سال است.

هزینه دانشگاه پزشکی در روسیه در شهر های مختلف با هم فرق داره ؟

شهریه دانشگاه پزشکی در روسیه از شهری به شهر دیگر تفاوت چندانی ندارد. در هر شهر هم دانشگاه های ارزان و هم گران وجود دارد. مثلا هزینه دانشگاه پزشکی در سن پترزبورگ هم مانند مسکو در دانشگاه ها معتبر بین ۵ تا ۶ هزار دلار در سال است.

شهریه دانشگاه های روسیه در رشته های غیر پزشکی چقدر است؟ 

شهریه دانشگاه در روسیه در بسته به دانشگاه و رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. اما به صورت کلی حل اقل تحصیل در روسیه در دانشگاه های دولتی حدود ۲ هزار دلار . در اکثر دانشگاه های متوسط ۳ تا ۴ هزار دلار و در بعضی دانشگاه های خاصی و در رشته های خاص تا ۱۰ هزار دلار در سال است.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">html</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*